Riittääkö osaaminen?
Lasten ja nuorten harrastustoiminnassa on viikoittain mukana tuhansia ohjaajia niin ammattilaisia kuin vapaaehtoisiakin. Nämä arvokasta työtä tekevät harrastustoiminnan ohjaajat törmäävät entistä useammin erilaisiin lasten ja nuorten tuen tarpeisiin, joihin heiltä tulisi löytyä osaamista. Erityisesti vapaaehtoiset ohjaajat kokevat haasteena osaamisen puutteen näihin kasvaviin, moninaisiin tarpeisiin.
Monipuolista ravintoa kaikenikäisille.
Harrastaminen innostaa, kehittää ja opettaa monenlaisia tarpeellisia taitoja tarjoten onnistumisen ja myös epäonnistumisen kokemuksia turvallisessa kasvuympäristössä. Keskeistä on osaavan ohjaajan merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnille.
Valtakunnallisessa nuorisotyön ja –politiikan ohjelmassa (VANUPO 2024-2027) nostetaan esille nuorisotyöntekijöiden ja harrastustoiminnan ohjaajien riittävän osaamisen varmistaminen turvallisen, laadukkaan ja hyvinvointia tukevan toiminnan järjestämiseksi.
Mikä ihme on NuoRTO?
Tätä kysymystä olen pyöritellyt mielessä, puheissa ja paperilla tämän syyskuun ajan. Sain upean mahdollisuuden hypätä opettajan työstä 88 % hanketyöhön ja niinpä seuraavat kaksi ja puoli vuotta muun muassa kyselen, kehitän, koulutan, verkostoidun ja ennen kaikkea pysähdyn lasten ja nuorten harrastoiminnan kysymysten äärelle.
NuoRTO hanke vastaa kentällä havaittuun tarpeeseen parantaa lasten ja nuorten parissa työskentelevien osaamista.
NuoRTO hanke vastaa kentällä havaittuun tarpeeseen parantaa lasten ja nuorten parissa työskentelevien osaamista. Kaikilla lapsilla ja nuorilla ei ole tasavertaista mahdollisuutta osallistua harrastustoimintaan, joka on tärkeä tekijä hyvinvoinnin tukemisessa tarjoten nonformaalin oppimisympäristön. Harrastamisen eriarvoisuutta lisäävät muun muassa harrastuskustannusten nousu, harrastuksissa tapahtuva taitopohjainen valikoituminen, harrastuksissa vaadittava sitoutumisen puute sekä lasten ja nuorten vapaa-ajan toiminnan ohjaajilta puuttuva osaaminen.
Näihin haasteisiin tartumme NuoRTO-hankkeessa yhteiskehittämällä ja pilotoimalla osaamista täydentävää koulutusta niin ammattilaisille kuin vapaaehtoisillekin. Hankkeessa teemme tämän syksyn aikana eri kohderyhmille osaamiskartoitusta erilaisia menetelmiä hyödyntämällä. Tämän pohjalta rakennamme osaamistarpeesta nousevaa koulutuskokonaisuutta. NuoRTO-hankkeessa Laurean Ammattikorkeakoulu on hankkeen päätoteuttaja ja STEP-koulutus sekä Outward Bound Finland osatoteuttajia.
Hankkeen tarkoituksena on lisätä lasten ja nuorten harrastus- ja vapaa-ajantoimijoiden osaamista. Tavoitteena on, että ohjaajat voivat edistää omassa työssään lasten ja nuorten osallisuutta, sosiaalisia taitoja, resilienssiä ja minäpystyvyyttä. Hankkeessa kehitetään harrastustoimintaan työparimalli, jossa ammattilaisen rinnalla lapsia ja nuoria ohjaa kokemustoimija.
Riittääkö osaaminen? Kyllä tällä porukalla riittää. Hanketiimissä lankoja käsissään pitelee projektipäällikkö Heidi Bucht (Laurea AMK), luovien menetelmien ja kokemusasiantuntijuuden osaajana toimii Anu Hagman (Laurea AMK), viestinnän ja markkinoinnin osaamista tuo Johanna Kurki (Laurea amk), seikkailukasvatuksen ja liikunta-alan osaajana toimii Timo Ruuhijärvi (OBF), varhaiskasvatuksen ja perheiden äänen tuo kuuluviin Säde Siljamo (Laurea AMK), verkostojen, tutkimuksen ja kokemuksellisen oppimisen osaamisen tiimin tuo Arto Tiihonen (Laurea AMK) ja ohjaus- ja kohtaamis- ja vuorovaikutustaitojen osaamista Maara Kosonen (STEP-koulutus).
Maara Kosonen, kasvatus- ja ohjausalan opettaja, hankevastaava, STEP-koulutus
Lähteet
Valtakunnallinen nuorisotyön ja -politiikan ohjelma
Harrastuksia kouluihin. Opas yhdistyksille ja muille harrastuksen järjestäjille.
Lapsen mielenterveystaitojen tukeminen harrastustoiminnassa. Opas ohjaajille.
NuoRTO – Nuorille Resiliessiä, Toimijuutta ja Osallisuutta -ESR+ -hanke