Kuulen ja unohdan. Näen ja muistan. Teen ja ymmärrän.
Seitsemänvuotiaana tein valinnan, jonka seuraamuksia en osannut edes kuvitella – luokkakaverin ehdotuksesta liityin partioon. Harrastusvalinta, josta tuli yksi elämäni merkityksellisimmistä valinnoista. Partio kasvatti minua ja vaikutti vahvasti siihen, millainen ihminen olen tänä päivänä. Partiossa opin monia tärkeitä tietoja ja taitoja sekä sain elinikäisiä ystäviä. Partiossa tehtiin ja opittiin yhdessä. Opin, että kaikkea ei tarvitse osata itse – jokaisella on omat vahvuutensa ja se riittää.
Tekemällä oppii.
Amerikkalaisen kasvatusfilosofi John Dewyn ajatus oppimisesta “Learning by doing”, tekemällä oppiminen, on juuri sitä pedagogista kasvupohjaa, josta partiossa ammensin osaamista. Tehtiin ja rohkeasti kokeiltiin, kannettiin vastuuta, opittiin virheistä ja seuraavalla kerralla tehtiin asiat toisella tavalla. Vasta myöhemmin kasvatuksen ammattilaisena ymmärsin, että tässähän oli kyse Kolbin kokemuksellisesta oppimisesta. Vanha kiinalainen sananlasku “Kuulen ja unohdan. Näen ja muistan. Teen ja ymmärrän.” tiivistää hienosti tekemällä oppimisen, joka on monen harrastustoiminnan ydintä.
Oikeus oppimiseen
18.-24.11.2024 vietetään Lapsen oikeuksien viikkoa. Viikon teemana on jokaisen lapsen oikeus oppimiseen. Oppiminen on uusien tietojen ja taitojen tiedostettua tai tiedostamatonta omaksumista ja sitä tapahtuu kaikissa arjen tilanteissa.
YK:n Lapsen oikeuksien sopimus muistuttaa lapsen oikeudesta tietoon ja oppimiseen sekä lapsen oikeudesta vapaa-aikaan. Sopimuksessa sanotaan, että “lapsen koulutuksen tulee pyrkiä lapsen persoonallisuuden, lahjojen sekä henkisten ja ruumiillisten valmiuksien kehittämiseen”. Oppimista sekä kehittymistä tapahtuu niin formaalissa, non-formaalissa kuin informaalissakin ympäristössä.
Harrastus- ja vapaa-ajantoiminta kartuttaa osaamista
Harrastustoiminta tarjoaa lapselle ja nuorelle mainion ympäristön kehittymiseen sekä erilaisten tietojen ja taitojen oppimiseen non-formaalissa ja informaalissa ympäristössä. Tänä vuonna Lastensuojelun Keskusliiton 10-17-vuotiaille toteuttamassa kyselyssä nousi esille, että lapset ja nuoret tunnistavat hyvin oppimisen tapahtuvan erilaisissa ympäristöissä, kaikkialla. Tutkimuksen mukaan 70% piti koulua ja harrastuksia keskeisimpinä oppimisympäristöinä.
Harrastus- ja vapaa-ajantoiminnassa hankitaan monenlaista osaamista. Ammatillisen koulutuksen reformissa seitsemän vuotta sitten ajattelutavaksi tuli osaamisperusteisuus. Opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen tunnustetaan opinnoissa ja opinnoissa keskitytään puuttuvan osaamisen hankkimiseen. Harrastustoiminnassa tehdään itse ja kokeillaan asioita käytännössä eli hankitaan osaamista aidoissa oppimisympäristöissä.
Kerran partiolainen, aina partiolainen.
Koen, että partiossa nuorena hankittu osaaminen on vahvistanut monella tapaa ammatillisuuttani kuten varmasti monella muullakin. Tulin kuulluksi ja nähdyksi. Sain kokea osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Sain monipuolisia oppimiskokemuksia. Olen kiitollinen siitä, että olen saanut kokea harrastustoiminnan merkityksellisyyden omassa kasvussani ja olen Lapsen oikeuksien sopimuksen hengessä saanut kehittää omia vahvuuksiani ja persoonallisuuttani vapaa-ajan toiminnoissa.
Kuinka sinä voit vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten oppimiskokemuksiin erilaisissa harrastamisen oppimisympäristöissä? Mitä voisimme yhdessä tehdä, jotta jokaisella lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus kokea harrastustoiminnan merkityksellisyys?
#OikeusOppimiseen, #SaanOppia, #SaatOppia
Syyskuussa alkaneen 2,5 vuotisen NuoRTO – Nuorille Resilisenssiä, Toimijuutta ja Osallisuutta –hankkeen päätavoite on parantaa lasten ja nuorten harrastus- ja vapaa-ajan toiminnan parissa työskentelevien ammattilaisten, vapaaehtoisten ja kokemusasiantuntijoiden osaamista. Tänä syksynä hankkeessa selvitämme harrastetoimijoiden osaamistarpeita, joiden pohjalta lähdemme rakentamaan osaamista täydentävää koulutustarjontaa. Kiitos, jos Sinä lasten ja nuorten harrastus- ja vapaa-ajantoiminnassa mukana oleva vastaisit kyselyymme. Kyselyyn pääset tästä tai skannaamalla QR-koodin.
Maara Kosonen, kasvatus- ja ohjausalan opettaja, hankevastaava, STEP-koulutus
NuoRTO – Nuorille Resiliessiä, Toimijuutta ja Osallisuutta – ESR+ -hanke
Lähteet:
Anttila, Eeva (toim). 2022. Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Helsinki: Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 58.
Lapsen oikeuksien sopimus ja päivä
Lapsen oikeuden lasten silmin 2024
YK:n lapsen oikeuksien sopimus