Kansanmusiikkia niin, että tuntuu – tällä kertaa Ruotsissa!

STEP-kansanopistossa on ollut käynnissä hanke, jonka turvin on kansanopiston opiskelijoita voitu lähettää ulkomaille tutustumaan sikäläiseen kulttuuriin ja toimintaan. Tällä kertaa äänessä ovat kansanmusiikkiopiskelijat, joiden matka vei Härnosandiin, Ruotsiin. Siellä oleva Musiklinje Kapellsberg on yksi viidestätoista kansanmusiikkilinjasta Ruotsissa. Ohessa opiskelijoiden kokemuksia reissusta – ilmeisen avartavaa oli matkailu tälläkin kertaa.

Hetan matkakokemus

Lauantai: saavuimme Kaustiselle, harjoittelimme kappaleita ja hengailimme yhdessä.

Sunnuntai: Aamupäivän harjoittelimme, lounaan jälkeen oli hetki omaa aikaa ennen pakkaamista sekä auton lastausta. Lähdimme neljältä iltapäivällä Vaasaan, laivalle menimme kaupan kautta. Laivamatkalla pelailimme, ihmettelimme lasten leikkipaikkaa (ja testasimme liukumäkeä), kävimme kannella ja odottelimme laivan saapumista Uumajaan. Uumajasta lähdimme etelään rannikkoa pitkin kohti Härnösandia. Ruotsin rannikon tiet ovat mutkittelevammat teiden mukaillessa vaaroja. Takapenkit ovat hiljaiset. Olimme perillä noin klo 3 aamuyöllä Ruotsin aikaa.

Maanantai: Heräsimme yhteiselle aamupalalle. Menimme oppitunnille, jossa opettelimme yhdessä opiskelijoiden kanssa joulukonsertin kappaleita. Iltapäivällä pääsimme kuulemaan opiskelijoiden kotitehtäviä; he olivat luoneet avosointuharmonioita melodioihin, ja näistä kotitehtävistä käytiin keskustelua. Käsittelimme tunnin loppupuolella stemmoja. Illan vietimme omalla matkaporukalla syöden ja kivuten aikaisin yöpuulle.

Tiistai: Meidän vuoromme opettaa! Pilvi Järvelän johdolla ja meidän muiden avustuksella opetimme opiskelijoille kaksi kappaletta, joita olimme harjoitelleet Kaustisella. Illalla lähdimme koulun jälkeen kirpputorille yhdessä opiskelijoiden kanssa. Muutamat meistä kävivät vielä illalla treenaamassa tai katsomassa pianokonserttia.

Keskiviikko: Karjankutsumusiikkia! Opettelimme yhden karjankutsulaulun sekä yhden karjankutsumelodian. Katsoimme myös dokumentin 70-luvun Ruotsista, jossa mammat kutsuvat lehmiään metsissä ja kertovat maatilojen elosta. Treenasimme myös opiskelijoiden sekä koulun ukrainalaisten opiskelijoiden kanssa ukrainalaisen kappaleen, jonka esitimme myös joulukonsertissa. Iltapäivällä oli kehonhuoltotunti. Viimeisenä koulupuhteena oli kenraaliharjoitus joulukonserttiin, mukana oli myös kansanopiston viikonloppuopiskelijoita. Katsoimme illalla presidentin juhlia, opiskelivat liittyivät seuraamme.

Torstai: Joulukonserttipäivä! Kävimme vielä yhdessä kaikkien opettajien sekä opiskelijoiden kanssa konserttikappaleet läpi. Konsertit alkoivat klo 11 ja 11.30. Hyvin meni! Kävimme yhdessä joululounaalle opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Ilmapiiri on välittävä ja lämmin. Iltapäivällä lähdimme osalla matkaporukkaa käymään keskustassa. Klassismin ajan rakennuksia oli paljon, kuten myös kauniita vanhoja puutaloja. Tänne voisi muuttaa! Pistäydyimme myös kahvilaan ostoksille sekä kirpputorille. Illalla opiskelijat järjestivät meille tanssijamit. Oli huikeaa! Iltavirkuimmat myös pelasivat korttia tanssien ja soittojen jälkeen.

Perjantai: Mitähän sitä tekisi. Pienellä poppoolla kävimme katsomassa museomäkeä, joka on kansanopiston vieressä. Sieltä löytyi paljon vanhoja kylärakennuksia. Iltapäivällä menimme museoon. Illalla pääsimme katsomaan kansanopiston oopperalinjan oopperaa. Vaikka juoni oli monimutkainen eikä kielitaito kaikilla riittänyt tapahtumakulkujen ymmärtämiseen, oli oopperaa ilo seurata; opiskelijat ovat todella taitavia, ja ilmaisusta on helppo nauttia, vaikka ei ole hajuakaan, mitä suusta tulee ulos. Illalla vietimme vielä yhdessä opiskelijoiden kanssa aikaa ennen nukkumaanmenoa.

Lauantai: Kahvia naamaan ja menoksi! Lähdimme hieman ennen seitsemää kohti Uumajaa, lyhyt pysähdys huoltoasemalla ja sitten laivaan. Väsymystä on ilmassa, meno on letkeää. Kello neljän tienoilla pääsimme Vaasaan, kuuden aikaan olimme Kokkolassa.

Vivin matkakokemus

Reissun kohokohtia itselleni olivat torstain joulukonsertit sekä tanssijamit kansanopiston opiskelijoiden kanssa, heidän kanssaan hengailu yleisesti ja meidän matkaporukan hengailu sekä laivalla että iltaisin. Myös perjantain museovisiitti oli upea, oli kiinnostavaa kuulla pelimannimusiikin tallentamisesta Härnösandin alueella. Pidin myös itse museosta, jossa oli taidenäyttely sekä tanssia sekä keräilykokoelma keskiajalta ja ajalta ennen keskiaikaa. Paras paikka opistolla oli opiskelijoiden huone, missä oli hyvä näköala sekä patjat ikkunalaudoilla.

Opin opiskelijoiden suhtautumisesta kansanmusiikkiin ja heidän kulttuuristaan sen ympärillä. Monet opiskelijat olivat oppineet kansanlauluja vanhemmiltaan, ja yleinen ilmapiiri kansanmusiikin ympärillä tuntuu olevan arvostava. Ruotsissa on 15 kansanopistoa, joissa voi opiskella ilmaiseksi kansanmusiikkia, ja tapahtumia kansanmusiikin ympärillä tuntuu olevan enemmän kuin Suomessa. Kansanmusiikkia ei juuri opiskella Ruotsissa konservatiorioissa, ja kansanopiston jälkeen seuraava koulutusaste on kansanmusiikissa yliopistokoulutus, joskin sain kuvan, ettei kovin monet ammattilaisetkaan välttämättä jatka yliopistoon.

Itsekin kansanopiston musiikkillinjan käyneenä rakenteet ja meininki tuntuivat samankaltaisilta kuin mitä itselläni oli. Erona tuntui olevan suhtautuminen musiikkiin ammattina; omalla musiikkilinjalla opiskellessani tuntui, että useimmat tähtäävät musiikkialalle nimenomaan ammattilaisiksi, kun sen sijaan folkhögskolanin opiskelijat olivat avoimempia tulevaisuuden suhteen; useimmat halusivat viettää vuoden tai kaksi musiikin parissa, ja jatkaa sitä harrastuksena sen jälkeen. Oppitunteja oli huomattavasti enemmän kuin meillä on nyt konservatoriolla. Oman instrumentin kehittämiseen varattu aika oli kansanopistolla pienempi kuin meillä on konservatoriolla.

Minut yllätti opiskelijoiden ihana huone, jossa oli kulmaikkunat sekä patjat ikkunoiden ääressä. Siellä olisi voinut makoilla paljon enemmänkin ja katsella talvisia merimaisemia.

Tunnelma kansanopistolla oli ihana kokonaisuudessaan, kansanmusiikin opiskelijat laulelivat paljon yhdessä, ja suhteet opettajiin olivat todella lämpimät. Meidät otettiin avosylin vastaan, ja tunneilla sekä vapaa-ajalla oli helppoa olla yhdessä opiskelijoiden sekä opettajien kanssa. Kielet vaihtuivat lennosta englannin, suomen ja ruotsin välillä. Puitteet ja maisemat olivat ihanat, oli eksoottista nähdä vaaroja meren äärellä. Härnösand on jokseenkin vanha kaupunki, ja kaupungissa on hyvin säilytetty vanhaa rakennuskantaa, jota pääsimme myös ihailemaan.

Tatun matkakokemus

Minulle reissun kohokohtia olivat tanssi- ja soittojamit, sekä yhteinen hengaaminen ruotsalaisten kanssa, ja myös omalla porukalla.

Opin ruotsalaisesta kansanmusiikista paljon. Opin, millaista on opiskella Härnösand folkhögskolanissa. Opin kansantansseja, sekä kansanmusiikkikappaleita. Opin tuntemaan ruotsalaisia kansanmuusikoita. Opin ehkä myös pari sanaa ruotsia.

Eniten reissussa yllätti kuinka paljon folkhögskolanin meininki muistutti omaa musalinjavuottani. Rento, lämmin ilmapiiri sekä hyvä tekemisen meininki. Ruotsaisten jouluruuat olivat myös yllättäviä.

Kansanmusiikin opiskelu folkhögskolanissa oli hyvää. Opiston opettajat vaikuttivat todella ammattitaitoisilta. Opetustavat olivat selkeitä ja opetuksesta sai kiinni, vaikka kielimuuri aiheutti pieniä haasteita.

Reissusta jäi hyvä fiilis, ja toivon että yhteistyö härnösand folkhögskolanin kanssa jatkuu. Toivon myös, että tällaista pohjoismaiden välistä yhteistyötä olisi enemmän. Ruotsi ei todellakaan ole kaukana, ja ainakin tällä reissulla tulimme oikein hyvin juttuun. Yhteistyö oli hedelmällistä.

Iitun matkakokemus

Reissun kohokohtia oli tanssijamit ja yhteiskonsertti kansanmusiikkilinjan opiskelijoiden kanssa. Jameissa tanssimme vapaasti erilaisia kansantansseja ja halutessaan sai myös tietenkin soittaa. Se oli mukava tapa myös tutustua paremmin opiskelijoihin. Yhteiskonsertissa oli niin hieno tunnelma, kun soitimme ja lauloimme yhdessä sekä ruotsalaisia että suomalaisia kappaleita. Reissuun kuului muitakin upeita kokemuksia kuten museoreissu ja ooppera kansanopistolla.

Opin kansanopistokulttuurista Ruotsissa. Se on aika erilainen kuin Suomessa, sillä on yleistä, että kansanopistoon mennään esimerkiksi lukion jälkeen. Se on myös ilmaista, jolloin kaikilla on mahdollisuus mennä opiskelemaan kansanopistoon. Opin toki myös uusia ruotsalaisia kappaleita ja enemmän ruotsalaisesta kansanperinteestä.

Itseni yllätti juurikin tuo kansanopistojen iso rooli Ruotsissa. En osannut ajatella, että niitä on niin paljon, myös niitä opistoja missä voi opiskella kansanmusiikkia.

Itselleni jäi todella hyvä kuva opiskelusta folkhögskolanissa. Samalla tunnelma oli rento, mutta opetus hyvin suunniteltu ja opiskelijoilla halu oppia lisää. Opettajat opettivat hyvin ja opettajia oli monta, mikä teki opetuksesta hyvin monipuolista. Tunnelma oli tiivis ja yhteishenki vaikutti hyvältä. Jäi sellainen olo, että olisi hienoa joskus itsekin päästä vuodeksi Ruotsiin johonkin kansanopistoon opiskelemaan kansanmusiikkia.

Matkasta jäi tosi hyvä fiilis. Meillä oli huippu porukka ja oli hauskaa tehdä kaikenlaista yhdessä. Oli mukavaa olla viikko yhdessä Ruotsissa ja ennen sitä myös soitella Kaustisella yksi päivä. Voisin lähteä uudestaankin!

Samulin matkakokemus

Kohokohtia Hänösandin matkassa olivat ainakin tanssijamit ja yhdessä soitettu joulukonsertti. Myös oppitunneille osallistuminen oli mielenkiintoista ja musiikin opetteleminen ja opettaminen opistolla oli mielekästä ja hauskaa.

Opin ehdottomasti lisää oman soittimeni (vähäriviset haitarit) säestyskäytöstä, sekä äänen paineen hallinnasta ja merkityksestä yhtyetoiminnassa. Oli myös yllättävää huomata kuinka todella ruotsalainen kansanmusiikki on varsin toisenlaista suomalaiseen verrattuna. Arvostan mollisävelmiä entistä enemmän tämän matkan myötä.

Kääntyvä lavuaari/suihkuseinä oli ehdottomasti matkan yllättävin asia. En osannut odottaa sellaista alkuunkaan. Se oli nerokas tilaratkaisu!

Opiskelu kansanopistossa vaikutti siltä, että oppilaita haastetaan jokaista omalla tasollaan sopivasti ja hyvässä hengessä. Ilmapiiri vaikutti todella hyväksyvältä ja lämpimältä. Oppilaat tuntuivat viihtyvän tunneilla hyvin ja viettivät aikaa yhdessä myös vapaa-ajalla.

Matkasta jäi kaiken kaikkiaan todella hyvä fiilis. Lähtisin ehdottomasti uudestaankin.