Miksi nuoret arvostavat ammatillista koulutusta – mikä tekee ”amiksesta” parasta ikinä?

Ammatillisesta koulutuksesta puhutaan julkisuudessa aika ajoin kriittiseen sävyyn: puhutaan laadusta, tuen riittävyydestä ja siitä, riittääkö opettajien läsnäolo. Nämä ovat tärkeitä asioita – ja niihin pitää vastata. Usein unohtuu kuitenkin kysyä: mitä mieltä ovat itse opiskelijat?

Hiljattain (HS 9.7.2025) kolme nuorta kertoi oman tarinansa ammatillisesta koulutuksesta. Heidän puheissaan ei pyöritelty amisreformia tai resursseja – vaan puhuttiin unelmista, itsetunnosta ja siitä, että ”jos sulla on motivaatiota, sä pärjäät kyllä”.

Ammatillinen koulutus ei ole rikki. Se on monelle juuri se oikea väylä kasvaa ja löytää suunta.

Nuoret arvostavat sitä, että opinnot voidaan räätälöidä oman taustan ja osaamisen mukaan. Jos jotain jo osaa – aiemmista opinnoista, työkokemuksesta tai vaikka harrastuksista – sitä ei tarvitse opiskella uudestaan. Opiskelu tuntuu silloin mielekkäältä ja ajankäyttö tehokkaalta.

Kasvupaikka, ei pelkkä koulu

Ammatillinen koulutus ei ole vain paikka oppia teoriaa ja työelämätaitoja. Se on paikka, jossa moni saa ensimmäistä kertaa kunnolla uskoa itseensä. Kun huomaa, että omalla osaamisella on arvoa, se rakentaa ammatti-identiteettiä ja kantaa pitkälle.

Opiskelijat nostavat usein esiin saamansa tuen merkityksen. STEP-ammattiopistossa on pyritty siihen, että jokainen saa apua – oli kyse oppimisvaikeuksista, arjen haasteista tai yksilöllisistä ohjauksen tarpeista.

Nuorelle on tärkeää kuulua joukkoon. Kun on oma paikka porukassa, jaksaa silloinkin, kun opinnot tökkivät tai elämä heittelee. Siksi ryhmähenki ja turvallinen ilmapiiri eivät ole mitään ylimääräistä – ne ovat olennainen osa oppimista.

Monelle amis on enemmän kuin koulutus – se on mahdollisuus toteuttaa itseään. Meillä opiskelee paljon nuoria, joita motivoi ihmisten kohtaaminen, käsillä tekeminen, tai vaikkapa yrittäjyys. Kun saa yhdistää osaamisen, luovuuden ja käytännön, opiskelu ei ehkä tunnukaan pakolta, vaan mahdollisuudelta.

Yksi ammatillisen koulutuksen tärkeitä puolia on se, ettei se ei sulje ovia, vaan avaa niitä. Moni opiskelijamme tähtää jatko-opintoihin tai vaikka oman yrityksen perustamiseen. Meidän tehtävämme on kannustaa, valmentaa ja antaa ne taidot, joilla rohkenee ottaa seuraavan askeleen.

Katse eteenpäin

Kun julkinen keskustelu välillä arvostelee rajustikin ammatillista koulutusta, nuorten keskuudessa trendi on toisenlainen. Ammatillinen osaaminen nähdään arvokkaana. Ja miksei nähtäisi? Meidän yhteiskuntamme tarvitsee osaavia tekijöitä – ihmisiä, jotka tietävät mitä tekevät ja joilla on siinä sydän mukana.

Vaikka ammatillisessa koulutuksessa on paljon hyvää, kehittämistäkin riittää. Tarvitsemme lisää lähiopetusta, vahvempaa tukea ja oikeudenmukaisempaa resursointia. Nämä eivät ole vain toiveita – ne ovat perusedellytyksiä sille, että jokainen nuori saa parhaat mahdolliset eväät omaan tulevaisuuteensa. Mutta yhtä lailla ne ovat edellytyksiä sille, että ammatillisen koulutuksen sitoutunut henkilöstö voi tehdä työnsä hyvin. Ilman riittäviä resursseja ei synny niitä kohtaamisia, ohjauksen ja onnistumisen hetkiä, joita tämä työ parhaimmillaan tarjoaa – ja joita opiskelijat arvostavat.

Olen vuosien varrella nähnyt uudistuksia, jotka ovat tuntuneet hyviltä – ja toisia, jotka ovat tuntuneet hämmentäviltä. Silti yksi asia on pysynyt: ylpeys siitä, että saan olla osa tätä yhteisöä. Kun nuori sanoo, että amis on ollut ”parasta ikinä”, tiedän, että ammatillisessa koulutuksessa teemme jotain oikein.

Kirsi Talvitie
viestintäsuunnittelija
STEP-koulutus

Tutustu ammatilliseen koulutukseemme


Kirjoittaja on STEP-koulutuksen viestijä, joka on seurannut ammatillisen koulutuksen maailmaa läheltä kahden vuosikymmenen ajan.